Duo Adore spiller en del barokmusik, bl.a. af Corelli og Boismortier, men mest af den store mester, Johann Sebastian Bach. Bach angav ikke altid instrumentationen i sine kompositioner og var selv flittig til at ominstrumentere og arrangere. Derfor har duoen bl.a. udsat fire kanoner fra Kunst der Fuge for saxofon og cello.
Mange komponister har været store beundrere af Bach, deriblandt den brasilianske komponist, Heitor Villa – Lobos, som ligefrem skrev en hel samling værker til Bachs ære. Han kaldte stykkerne for Bachianas Brasileiras (”Bach på brasiliansk”). Duoen spiller to meget melodiøse stykker fra denne samling. Nr. 6 er blevet et decideret klassisk hit, selvom den originalt er for den besynderlige besætning: sopransangerinde og otte celli!!!
Duo Adore spiller også mere klassiske duetter af Bach og Mozart, og bl.a. en nyere argentinsk originalkomposition, hvor celloen bliver brugt som perkussion – instrument.
Den vemodige jødiske klezmer og kompositioner af tangoens troldmand, Astor Piazzolla kan man også høre ved koncerter med Duo Adore.
Fællestrækket for repertoiret er duoens følsomme kammerspil og kærligheden til musikken.
Trio Kokadore
Duo Adore holder også meget af den lyriske jazz og sammen med pianist Jesper Adorján Ankjær udvider duoen indimellem til Trio Kokadore.
Trio Kokadore er mødet mellem to duoer og tre musikere. Cellisten i Duo Adore og Duo Kokos, Therese Adorján Ankjær, er bindeleddet i den nye konstellation. Duo Kokos, som består af ægteparret Jesper og Therese Adorján Ankjær, drages af bossa novaens og visernes skønne tilbagelænede rytmer og udtryksfulde harmonier og Duo Adore elsker barokkens smukke melodiske bevægelser og musikalske mønstre. Fælles for de tre musikere er deres store kærlighed til den længselsfulde, melankolske musik.
Trio Kokadore mødes i en musikalsk leg, der krydser grænserne mellem genrerne. En koncert med Trio Kokadore er en farverig palet med sydamerikanske, sydeuropæiske og nordiske strøg.
Musikken er af blandt andre Astor Piazzolla, Egberto Gismonti og Jan Johansson – arrangeret for celloens mørke, fløjlsbløde klang, sopransaxofonens smukke tone og klaverets rene, klare lyd.
Foto: Benedikte Hansen